7 Μαρτίου 2016

Οι προέδροι των ΤΕΙ ζητούν την μετονομασία των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών

Print Friendly and PDF

Στην έκτακτη σύνοδο, των προέδρων των ΤΕΙ της χώρας, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 4 Μαρτίου στην Αθήνα με μοναδικό θέμα: «Τα ΤΕΙ στον ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης», πάρθηκαν ομόφωνα οι εξής αποφάσεις:

«I. Κοινό θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΙ:
Όπως είναι γνωστό τα ΤΕΙ από το 2001 είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ) και κατά την έννοια του Συντάγματος (Άρθρο 16) ανήκουν στον Τεχνολογικό Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης (Νόμοι 2916/2001, 3549/2007, 4009/2011).

Τα ΤΕΙ, ως Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, διέπονται από το ίδιο θεσμικό πλαίσιο με τα Πανεπιστήμια της χώρας που σημαίνει ότι:
1. Η λειτουργία όλων των ΑΕΙ (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) διέπεται από τον ίδιο και μοναδικό νόμο 4009/2011.
2. Σύμφωνα με τον Νόμο αυτό οι διατάξεις που καθορίζουν τα προσόντα του μόνιμου Εκπαιδευτικού Προσωπικού των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ είναι κοινές.
3. Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ χορηγούν πρώτο τίτλο σπουδών, ο οποίος πιστοποιεί 4ετή διάρκεια σπουδών και απαιτούμενες εκπαιδευτικές μονάδες 240 ΕCTS.
4. Ο χορηγούμενος πρώτος τίτλος σπουδών από τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχει ενταχθεί στο 6ο επίπεδο με βάση το Εθνικό και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.
5. Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ οργανώνουν με τις ίδιες προϋποθέσεις, αυτοδύναμα ή στη βάση πλήρους και ισότιμης μεταξύ τους συνεργασίας, Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, τα οποία χορηγούν Διπλώματα (Masters) τα οποία θα εντάσσονται στο 7ο επίπεδο του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
6. Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ αξιολογούνται με τους ίδιους όρους από εξωτερικούς αξιολογητές και με τις ίδιες διαδικασίες, οι οποίες συντονίζονται από την ίδια Ανεξάρτητη Αρχή (ΑΔΙΠ), επίσης με τα ίδια κριτήρια και διαδικασίες πιστοποιούνται τα προγράμματα σπουδών.
7. Η εκλογή σε θέσεις Επιστημονικού Προσωπικού στα ΤΕΙ προϋποθέτει προσόντα ανάλογα με αυτά των Καθηγητών Πανεπιστημίων, ενώ απαιτείται ως επί πλέον προσόν η συναφής με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης επαγγελματική εμπειρία.
8. Τα ΤΕΙ αναπτύσσουν εκπαιδευτικές και ερευνητικές συνεργασίες, σε ισότιμη βάση, με ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και έχουν πετύχει την αναγνώρισή τους στον Χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης της Ε.Ε.
II. Προτάσεις-Θέσεις:
1. Θεωρούμε ότι, τα διαρθρωτικά χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας, η τομεακή διάρθρωση του παραγόμενου προϊόντος, τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων, αναδεικνύουν με μεγαλύτερη ένταση την ανάγκη ενίσχυσης και αναβάθμισης του ρόλου των ΤΕΙ στην ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση. Τα χαρακτηριστικά αυτά διασυνδέονται και προσιδιάζουν με την εφαρμοσμένη διάσταση της παραγόμενης/παρεχόμενης επιστημονικής/Τεχνολογικής γνώσης στα ΤΕΙ.
2. Κατά τη συζήτηση του νέου Ακαδημαϊκού Χάρτη θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι στρατηγικοί τομείς στον νέο αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας της προγραμματικής περιόδου 2014-2020: Αγροδιατροφή / Βιομηχανία τροφίμων, Ενέργεια, Εφοδιαστική Αλυσίδα, Πολιτιστικές & Δημιουργικές Βιομηχανίες, Περιβάλλον, Τουρισμός, Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών, Υγεία, Υλικά – Κατασκευές, όπως αυτοί εξειδικεύονται σε περιφερειακό επίπεδο από κάθε Περιφέρεια της χώρας. Πολλοί τομείς εξ αυτών καλύπτονται αποκλειστικά από τμήματα των ΤΕΙ. Επίσης, έτερα κυρίαρχα κριτήρια  του νέου Ακαδημαϊκού Χάρτη  πρέπει να είναι η αναγκαιότητα κάθε αντικειμένου σπουδών για τη χώρα, ο αριθμός των Τμημάτων πάνω στο αντικείμενο αυτό σε κάθε περίπτωση, αλλά και η ακαδημαϊκή συγκρότηση και η λειτουργική βιωσιμότητα των σημερινών Τμημάτων. Αυτά τα κριτήρια είναι ασφαλώς απαραίτητο να τεθούν κατά την εξέταση των Τμημάτων όλων των ΤΕΙ αλλά και των Πανεπιστημίων.
3. Στην ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου των ΤΕΙ, εκτός των άλλων, θα συμβάλλουν:
α. Η εξέλιξη των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών. Θεωρούμε ότι ωρίμασαν πλέον οι συνθήκες για τη μετονομασία των ΤΕΙ σε «Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών», όρος που χρησιμοποιείται από αντίστοιχα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα του εξωτερικού, αποδίδοντας πληρέστερα το σύνολο των ειδικοτήτων και των γνωστικών πεδίων που θεραπεύει ο Τεχνολογικός Τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών, καλλιτεχνικών, επαγγελμάτων υγείας κλπ. Η μετονομασία ουσιαστικά θα ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα των Ιδρυμάτων και τις συνεργασίες σε διεθνές επίπεδο, προκειμένου να εξυπηρετείται ο στόχος της συμμετοχής τους σε επιζητούμενες διεθνείς συνεργασίες για εκπαίδευση, έρευνα και καινοτομία. Θεωρούμε ότι εκπληρούμε επάξια τον διακριτό μας ρόλο ως Τεχνολογικών Ιδρυμάτων στο πλαίσιο του Ενιαίου Δημόσιου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και θεωρούμε αυτονόητη την επί ίσοις όροις αναγνώριση και λειτουργία μας σε σχέση με τον άλλο Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα Πανεπιστήμια. Προτείνουμε τα ιδρύματα του Τεχνολογικού τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης να μπορούν να χρησιμοποιούν τον όρο «ΑΕΙ Εφαρμοσμένων Επιστημών» και την μετάφραση του σε όλες τις γλώσσες. Ο όρος «AppliedSciences» χρησιμοποιείται από τα αντίστοιχα ιδρύματα της Γερμανίας, Αυστρίας, Ολλανδίας, Φιλανδίας και τείνει να καθιερωθεί διεθνώς (ως Universities of Applied Sciences).
Ο όρος «Εφαρμοσμένων Επιστημών» αντιστοιχεί πληρέστερα στην ολότητα των ειδικοτήτων του Τεχνολογικού Τομέα που δεν είναι αποκλειστικά «Τεχνολογικές» αλλά και κοινωνικές (κοινωνική εργασία), καλλιτεχνικές, επαγγελμάτων υγείας κ.λπ.
β. Η Ακαδημαϊκή ολοκλήρωση των ΤΕΙ, με τη δυνατότητα λειτουργίας Προγραμμάτων Διδακτορικών Σπουδών. Η δυνατότητα αυτόνομης οργάνωσης διδακτορικών σπουδών εκτός των άλλων θα κάνει τον πυλώνα της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης, πιο ελκυστικό για τους υποψηφίους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απελευθερώνοντας ταυτόχρονα το πραγματικό δυναμικό των ιδρυμάτων. Επίσης, θα βοηθήσει στην προσέλκυση εκπαιδευτικού προσωπικού υψηλών ακαδημαϊκών προδιαγραφών, αλλά και μεταπτυχιακών φοιτητών από χώρες του εξωτερικού, συμβάλλοντας στην αποτελεσματική κινητικότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού, των φοιτητών και των αποφοίτων τους προς την οικοδόμηση του Ευρωπαϊκού χώρου Ανώτατης εκπαίδευσης και Έρευνας. Ακόμα, λόγω των στενότερων δεσμών των ΤΕΙ με την αγορά εργασίας και τις επιχειρήσεις, η οργάνωση διδακτορικών σπουδών θα συμβάλει στη βέλτιστη αξιοποίηση των αποτελεσμάτων έρευνας και καινοτομίας από την πραγματική οικονομία, συμβάλλοντας στα μέγιστα στην οικονομική ανάπτυξη και στην παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας.
4. Για την αναφερόμενη αξιολόγηση, τα ΤΕΙ εξ αρχής ήταν υπερασπιστές και πρωτοπόροι στην αξιολόγηση. Προτείνουμε στο σχεδιασμό να ληφθούν υπόψη οι αξιολογήσεις των Τμημάτων και των Ιδρυμάτων, όπως έχουν γίνει ή θα γίνουν στο αμέσως επόμενο διάστημα από την ΑΔΙΠ, με ενιαίο πλαίσιο και κανόνες για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, κατά τα Ευρωπαϊκά και Διεθνή Πρότυπα. Καμία άλλη διαδικασία αξιολόγησης που θα διαφοροποιεί τα ΤΕΙ από το ισχύον ενιαίο πλαίσιο αξιολόγησης των ΑΕΙ, δεν μπορεί να γίνει δεκτή.
5. Για τα Τμήματα που δεν διαθέτουν ικανό αριθμό Καθηγητών, εκτός των κριτηρίων οικονομικής βιωσιμότητας, να ληφθούν υπόψη το γνωστικό αντικείμενο η σχέση και η διασύνδεσή του με τις ανάγκες της οικονομίας και της αγοράς εργασίας.
6. Το χρονοδιάγραμμα ενεργειών να περιλαμβάνει ενιαία τα ΑΕΙ, δηλ. και τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, όπως επιτάσσει η κοινά αποδεκτή αντίληψη για τον ενιαίο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης».


Πηγή: foititikanea.gr

Next Post Previous Post Home

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls